Pris og betaling samt praktisk info.
Året 2025/2026
Øvrige informationer
Alt kontakt skal ske til Camilla
Camilla -60832957.
Det er vigtigt for os, at I som udgangspunkt altid sender sms ved ændringer om jeres barns pasningsbehov. Jeg sætter min telefon på lydløs når jeg går i seng, så I er velkommen til at sende sms sent om aftenen/nat/morgen hvis I har besked om sygdom/fridag/mødetidspunkt.
Da vi ofte forbereder vores frokost tidligt om morgenen så vil det være dejligt med besked om eventuel fridag/sygedag så tidligt som muligt, så vi ikke forbereder unødigt meget mad.
Pris og Betaling
Tilskuddet varierer fra kommune til kommune, og bliver reguleret årligt.
I 2025 er tilskuddet i Aalborg Kommune 6.927kr., egenbetaling er derfor 3.373 kr.
Der betales 12 gange årligt, og prisen reguleres årligt d. 1/1
Prisen for pladsen forudbetales senest d. 1. i måneden til Camillas konto (Tilskuddet fra kommunen udbetales til jeres nem konto senest d. 10. i måneden). Jeg anbefaler at i sætter udbetalingen til mindst 2 dage inden endelige betalingsfrist, da der KAN forekomme forsinkelser.
Der ydes søskende tilskud igennem kommunen.
Øvrige informationer
Opstart
Inden opstart i Mælkevejen hjælper vi med at udfylde ansøgningen om tilskud samt pasningsaftalen, og vi indsender disse til kommunen.
Tilskud og pasningsaftalen godkendes af bopælskommunen.
Reserveres en plads før opstart, opkræves et reservationsgebyr på 2.000 kr. Dette beløb modregnes betalingen den første måned barnet starter i Mælkevejen.
OBS!!
- For at være berettiget til tilskud fra kommunen, er det meget vigtigt, at barnet har fået tilbudt en kommunal dagpleje eller institutionsplads, som der er blevet takket nej til. Hvis dette ikke er sket, kan der ikke ydes tilskud fra kommunen til en privat pasningsordning.
- Mælkevejen tilbyder ikke deltid -plads
Øvrige informationer
Mælkevejen sørger for
- Fuld forplejning
- sund og varieret kost - mælk og frugt/grønt er overvejende økologisk. Kød og pålæg kan godt være ikke-økologisk, men det er som regel altid dansk, lokalt eller noget helt tredje.
- svanemærket bleer, klude, cremer m.m. (Svanemærket)
- Solcreme- Om sommeren smører vi jeres barn ind i solcreme (på områder der ikke er dækket af tøj) når barnet har sovet til middag hvis vi skal ud, men om morgenen er det jeres ansvar at barnet er smurt ind når barnet møder – hvis I har glemt det så står der en solcreme i garderoben, men det er jeres ansvar at gøre det.
- Alle ture ud og huset, eks. zoologiskhave, Aalborg Tårnet, egeholm m.m.
- Forældre-arrangementer, (bedsteforældredag), kaffedage, sommerfest m.m.
- Gaver på jeres barns fødselsdage, samt julegave inden barnet går på juleferie
Øvrige informationer
-Har I været heldig at få plads til jeres barn i Mælkevejen, så er her nogle praktiske informationer
Stil gerne spørgsmål ved tvivl.
Åbningstider
Mandag-torsdag 7.00*-16.15 og fredag 7.00*-15.30.
Det betyder rigtig meget for os, at I respekterer/overholder vores åbningstider og først kommer ind ad døren efter 7.30 (med mindre andet pasning er aftalt), da vi har mange gøremål indtil sidste minut og at I henter senest 5 minutter før lukketid, så I kan nå at få jeres barn med ud ad døren inden vi lukker. Dette af hensyn til vores egne familier, som vi skal hjem til.
Vi har derudover fleksible åbningstider, hvilket betyder, at åbningstiderne respekteres til daglig, men har man et vigtigt møde eller på anden vis ikke kan overholde åbningstiderne, så snak med os og vi finder en løsning den pågældende dag.
Det er vigtigt for os, at det er noget der er aftalt på forhånd, så vi kan planlægge vores fritid, aflevering/afhentning af egne børn m.m.
Hvis I er tidspressede, så send os en sms, så tager vi gerne imod jeres barn iført overtøj, hvis muligt. Vi giver også gerne jeres barn overtøj og sko på inden I kommer om eftermiddagen. Husk altid at sende en sms.
Her hos os i Mælkevejen planlægger vi vores ydertimer alt efter hvor mange børn vi har og er man en del af Mælkevejen gælder det for alle, at man melder barnets pasningsbehov ind for ugen. Husk at sende os en sms med afleverings/afhentnings behov for den kommende uge, søndag aften eller mandag morgen, hvis man ikke har fået udfyldt ugeskemaet om fredagen inden weekenden, som ligger tilgængelig i gangen i Mælkevejen,
Det er også fint at give faste tider flere uger frem, og så bare give besked hvis noget ændres en dag, en anden end jer forældre der henter eller i ønsker en sms når jeres barn vågner osv.
Øvrige informationer
Betaling for pladsen
Betalingen er forudbetalt alle årets 12 måneder.
Beløbet indbetales så det er på Camillas konto senest sidste hverdag i måneden.
Jeg anbefaler, at I laver en fast overførsel, hvor I sætter overførsel til 2 dage før sidste hverdag i måneden, så I er sikre på, at jeg modtager beløbet rettidigt. I skal være opmærksomme på, at der kan gå op til 2 bankdage før jeg modtager jeres betaling fra jer, hvis ikke vi har samme bank. Det er jeres ansvar, at betalingen til os er på vores konto rettidigt, uanset hvilken bank I har.
Alternativt kan I lave en straksoverførsel/sammedagsoverførsel den sidste hverdag i måneden. Vi sender jer en service-besked ved frokosttid den sidste hverdag i måneden såfremt vi ikke har modtaget beløbet, da vi ved at nogle forældre er glade for denne "huske-sms" og derved kan oprette en straksoverførsel.
Oplever vi gentagne gange, at betalingen ikke falder rettidigt, forbeholder vi os retten til, ikke at tage imod jeres barn, førend pengene står på vores konto. Derudover kan vi se os nødsaget til at opsige samarbejdet med 1 dags varsel.
Øvrige informationer
Opsigelse/udmeldelse:
Skulle I mod forventning ønske at opsige jeres barns plads før det skal i børnehave har I 2 måneders opsigelse. Hvis I fx opsiger pladsen 15. januar, så skal I betale for hele februar og marts måned, og jeres barn har så sidste dag den sidste hverdag i marts.
Hvis vi får brug for at opsige pasningsaftalen med jer, så gælder den samme frist.
Opsigelsen skal ske skriftligt, enten afleveret personligt i papirform, pr. post eller via mail til https://maelkevejensbornepasning-dk.webnode.dk/ eller til camillamejlgaard@gmail,com. Opsigelsen er først anerkendt når I har vores underskrift herpå eller bekræftelse på mail.
Husk de nye regler er, at man først er garanteret en plads i kommunal børnehave måneden efter dit barn bliver 3 år ( eks. bliver dit barn 3 år i juli, så er der først mulighed for kommunal børnehave 1. august.)
Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at opsige pladsen pr. 1. juli, med mindre dit barn bliver 3 år i juni måned og skal i børnehave.
Øvrige informationer
Ferie
Vi udarbejder feriekalenderen for et år ad gangen og vi udleverer denne senest i udgangen af Januar måned.
Hvis I har oplyst at jeres børn holder fri på et givent tidspunkt, så vil vi være glade for, at I overholder de dage, da vi ofte planlægger vores hverdag ud fra børneantallet og har vi fx kun 5 børn en dag kan det være, at en af os derved ikke kommer på arbejde.
Ferieplanen får I udleveret ved jeres barns opstart - der vil som udgangspunkt være ferie/lukket i Mælkevejen i skolernes ferier samt i weekender/helligedage.
Øvrige informationer
Søvn
Som udgangspunkt sover alle børn i Mælkevejen mellem 12 og 14. Der er børn, som har behov for en formiddagslur, dette er individuelt fra barn til barn. I Mælkevejen sover børn, når de er trætte. Barn har brug for søvn til at udvikle sig og til at bearbejde indtryk. Og I skal vide at vi ikke vækker børn! God søvn avler god søvn.
Øvrige informationer
Måltider
Vi forventer at alle børn har spist morgenmad hjemmefra inden de møder i Mælkevejen, men oplys os gerne hvis jeres barn ikke har spist så meget.
- Klokken ca 9.00 er der formiddagsmad/samling
- Klokken cirka 11 spiser vi frokost.
- Klokken cirka 14.30 er der eftermiddagsmad.
En typisk uge byder på 1 dag med grød, 1 dage med varm mad (evt. rester på 2. dagen) og 2-3 dage med rugbrød til frokost. Vi drikker vand ( nogle gange økologisk mælk) til alle måltider. I Mælkevejen går vi ind for "undgå madspild" og derfor vil I også opleve at vi serverer rester fra ugens løb til frokost.
Øvrige informationer
Sukkerpolitik
Vi forholder os til Sundhedsstyrelsens, Samt fødevarestyrelsens anbefalinger ang. mad til børn. Vi serverer sjældent kage, saftevand, pålægschokolade og den slags, men det er ikke fordi vi er sukkerforskrækket - det er blot fordi vi selv mener at børn ikke har brug for den slags og fordi vi selvfølgelig overholder Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Dog kan vi finde på at bruge alternativer til sukker, eks. dadler, palme/kokossukker, sirup, honning m.m. Hvis jeres barn ikke må få den slags så går vi ud fra, at I underretter os om det.
Ved festlige lejligheder som fx fødselsdage, fastelavn, påske og lignende kan der forekomme glasur, saftevand/juice, slik, kage og lignende.
I forældre er altid velkommen til at medbringe lækkerier til fx jeres barn fødselsdag og her er der heller ingen sukkerpolitik, men vi skal nok respektere de børn, der ikke må få sukker og finde på noget andet de kan få i stedet for. Når det er sommer og 30 grader serverer vi til tider saftevand/Juice i stedet for vand.
Øvrige informationer
Sygdom
Barnet syg?
Det er vigtigt at syge børn ikke bliver afleveret. Et sygt barn vil ikke kunne deltage på lige fod med de andre børn i dagplejen og der er risiko for at vi andre i Mælkevejen bliver smittet.
Hvis dit barn viser tegn på sygdom her hos os, så kontakter vi jer med henblik på at få barnet hentet.
Hvis jeres barn er sygt så modtager vi gerne sms om dette så tidligt som muligt (gerne aftenen før hvis I ved det allerede der).
Jeres barn skal raskmeldes på sms til Camilla senest kl. 17.00 dagen før, hvis barnet forventes helt friskt til dagpleje den næste dag.
Jf. Sundhedsstyrelsens vejledning opfordrer vi jer til, at I giver jeres barn 24 timer hjemme efter endt sygdom (også selvom det er anden sygdom end feber) inden I afleverer dem i Mælkevejen igen, så barnet får lov til lige at komme sig.
Det kan være rigtig hårdt for et lille barn at komme tilbage "på arbejde" efter endt sygdom, uanset om det har feber, hoster eller er snotforkølet.
Vi retter os efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer ved børns sygdom. Ved opkast/diarre/roskildesyge kan jeres barn vende tilbage til hverdagen i pasningsordningen efter 48 timers symptomfrihed og mindst 1 normal afføring– jævnfør www.sundhed.dk.
Feber er feber og hvis jeres barn har 38.0 i temperatur så skal barnet ikke være i pasningsordning. Dette gælder også ved tandudbrud, eller hvad det ellers måtte skyldes, for da vi ikke er læger, så vil vi ikke tage ansvar for et barn med feber. Barnet må komme i pasningsordningen igen når det har været feberfri i et døgn.
Man kan godt være syg uden at have feber. I skal vide, at vi er her for jeres barns skyld, vi er jeres barns ambassadører, og vi kan godt sende jeres barn hjem, hvis vi vurderer at den almene tilstand ikke er i top.
Vi modtager IKKE børn i pasningsordningen som har fået Panodil hjemmefra, uanset årsag!
Hvis I forældre eller søskende er snottede eller syge på anden måde, så beder vi om at I ikke kommer ind i huset, hvis vi får en sms kommer vi gerne ud og modtager jeres barn ude i gården (såfremt at det er i et tidsrum, hvor alle er mødt på arbejde).
Medicin/sygdom
Smertestillende/Panodil/penicillin må vi ikke give børnene. Er jeres barn ramt af astma og skal have maske, så giver vi selvfølgelig dette, HVIS vi har fået instrukser. Vi modtager ikke børn der har fået smertestillende hjemmefra.
FASTE: Hvis jeres barn har brug for at faste inden en undersøgelse eller operation så kan vi ikke tilbyde at passe barnet under fasten.
Øvrige informationer
Gæstedagpleje?
Vi tilbyder ikke gæstedagpleje og tager ligeledes heller ikke imod gæstebørn.
Det betyder at der er en væsentlig nedsat smitterisiko blandt børnene og det kan have den virkning, at jeres eget barn også vil have færre sygedage.
Derudover vil børnene aldrig opleve at skulle afleveres et fremmed sted, til fremmede mennesker, dette mener vi er til stor gavn for barnets tryghed og derved udvikling.
Vi er stort set aldrig syge, men i tilfælde af akut opstået sygdom*, lægebesøg, tandlægebesøg, samt andre møder der ikke kan ligges udenfor Mælkevejens åbningstid, har vi en godkendt tilkaldevikar som kan benyttes, hvis vedkommende er ledig.
Hvis vi må melde os syge så sender vi jer en sms senest kl. 06.00 – husk altid at tjekke jeres mobil om morgenen. Vi skriver en status til jer senest kl. 14 med besked om hvorvidt vi er friske til næste dag.
Hvis ingen af ovenstående muligheder kan lade sig gøre, er det forældrenes eget ansvar at finde pasning til deres barn. Derfor anbefaler vi altid at I forældre overvejer, hvordan i som familie, med jeres netværk og arbejdssituation kan sørge for alternativ pasning, i tilfælde af sygdom eller lignende.
*Reglerne omkring brug af tilkaldevikar i Aalborg Kommune, foreskriver at denne kun må benyttes ved ovenstående eksempler. Dvs. bliver vi børnepassere selv syge eller tager barnets 1. sygedag er det forældrenes eget ansvar at finde pasning til deres barn/børn.
Øvrige informationer
Fødselsdag
Når et barn er i Mælkevejen på sin fødselsdag, hejser vi flaget. Vi fejrer barnet om formiddagen. Måske har barnet selv noget lækkert med (fx boller, kage, kanelsnegle, frugt, mini-yoghurter, kiks) ellers hygger vi med frugt og brød som vi plejer til formiddag. Vi køber en gave som er fra alle os i Mælkevejen. Vi har valgt at fejre barnet om formiddagen da ikke alle børn er oppe på samme tider om eftermiddagen og mange bliver hentet tidligt. Hvis barnet ikke er i pasningsordning på selve fødselsdagen, så holder vi kun fødselsdag for jeres barn, hvis I fortæller os at det er jeres ønske.
Øvrige informationer
Forældre-arrangementer
Vi holder forældrearrangementer, -en sommerfest inden vi går på sommerferie, Vores erfaring er, at det glæder børnene at se jer forældre hygge i pasningsordningen. Vi skal nok sørge for at der er invitationer og remindere når arrangementerne nærmer sig. HUSK – det er kun et tilbud, da vi godt ved, at I som forældre har mange ting at løbe til. Indimellem inviterer vi til morgenhygge med kaffe og nybagte boller. Der vil også være eftermiddage, hvor vi inviterer på kaffe og boller/kage.
Øvrige informationer
Facebook & Instagram
Vi benytter os af Facebook & Instagram til at reklamere for vores pasningsordning og til at informere jer forældre om begivenheder og også til at vise jer i tekst og billeder, hvad vi går og laver. Ved indmeldelse har I krydset af om I vil se jeres barn på Facebook eller ej – jeres valg kan altid ændres når blot vi får jeres underskrift på ændringen.
Øvrige informationer
Kørsel og ture ud af huset
Vi har to ladcykler som begge har godkendte seler.
Endvidere kommer vi nemt rundt til de forskellige seværdigheder i området med vores børnebusser.
Aflevering/hentning
I forbindelse med aflevering/hentning vil vi gerne slå et slag for, at vi beder om, at ingen børn får lov til at åbne hoveddøren når I går ud morgen/eftermiddag. Vi beder om dette af flere grunde; det gør avs at få fingre i klemme, men det gør også avs at falde ned ad trappen hvis man selv er gået ud ad døren og falder ned ad stentrappen.
Når jeres barn er godt kørt ind, så er det vores erfaring, at I ikke trækker afskeden for langt ud. En god aflevering varer højst 5 minutter. Vi anbefaler at I kommer ind og tager tøjet af jeres barn mens vi smalltalker. Herefter siger vi på gensyn.
Lange morgensnakke forvirrer ofte barnet mere end det gavner.
Nogle børn trives godt med, at I afleverer i garderoben og vinker straks og så tager vi overtøjet af barnet efter at I er gået.
Vi har meget erfaring med hvad der virker, MEN I skal endelig sige til hvis I har bekymringer om afleveringssituationen, for den skal gerne være god for alle.
Mange forældre vil opleve, at deres barn pludselig får en periode, hvor barnet ikke synes det er sjovt at blive afleveret. I samarbejde med jer forældre finder vi ud af, om det er bedst med en hurtig aflevering, hvor vi blot får barnet i armene og I smutter hurtigt ud ad døren. I vil som oftest opleve at barnet har det godt igen når I er ude af syne; stå evt. ude foran døren lidt og lyt, så vil I opleve at det går hurtigt over. Det er vores erfaring, at denne aflevering er bedre end, at I forældre og jeres barn prøver at blive enige om hvornår det er ok at mor/far går.
Børn der bliver hentet sent på dagen hver dag, vil opleve at hoveddøren går op mange gange i løbet af eftermiddagen og lige så glade som børn kan blive over at se deres mor/far komme ind ad døren, så kan sene børn opleve det modsatte nemlig at blive frustreret over, at se alle de andre blive hentet. Men når det er sagt så er arbejdstider/transport en sag for sig, så vi ved godt at det nogle gange ikke kan være anderledes og vi skal selvfølgelig gøre vores ypperste for, at der bliver hygget godt om de børn der bliver hentet sent. En anbefaling er at I indimellem prøver at give jeres barn en kortere dag.
For jeres barns skyld anbefaler vi aflevering inden kl. 8.45 så barnet kan være med i morgensamling og aktiviteter. Vil I gerne aflevere efter 8.45, vil vi blive rigtig glade for en sms, så vi ikke sidder og venter på jer.
Vi gør opmærksomme på, at parkeringspladser, kan være en mangelvare inde i Aalborg V. by, og dette glæder også for Schleppegrellsgade. Det er ikke tilladt at holde inde i gården. så endnu en anbefaling er, at man går eller cykler frem og tilbage til Mælkevejen.
Øvrige informationer
I forældre skal medbringe
- Barnet skal have minimum 2 sæt skiftetøj liggende i deres kasser
- 2 sæt undertøj, strømper, bukser, bluse).
- Det vil være dejligt hvis I husker tøj efter vejret da det er synd for et barn at skulle sidde i en barnevogn og se på de andre lege i det våde græs hvis mor/far har glemt regntøj eller at få kolde fingre/ører hvis mor/far har glemt vanter/hue.
- Minimum 2 sutter og eventuelt bamse/nusseklud. Evt. savle-smække.
- Solhat til om sommeren hvis I gerne vil have at jeres barn skal benytte dette.
- Hvis barnet bruger sutteflaske så skal I medbringe sådan en.
- Til den kolde tid beder vi om en sovedragt til de børn der sover i barnevogn. Vi beder også om sovevanter og sovehue, som må blive liggende i sovedragten, da barnets normale hue/vanter kan risikere at være blevet våd hvis vi har været ude og lege. Det en stor glæde for os, hvis jeres barns sovedragt må blive liggende i pasningsordningen, da det er meget nemmere for os at have alle dragterne i en pose i stedet for at skulle i barnets skuffe efter dem.
- Samtidigt beder vi om en sovebamse/nusseklud (hvis I ønsker at jeres barn skal sove med en sådan), som vi kan have liggende sammen med barnets dyne/sovegrej/sovedragt, så vi ikke skal huske at lægge den tilbage i garderobeskuffen I overgangsperioderne, hvor sovedragten er for varm, vil vi blive glade for en tyk trøje uden hætte.
- Barnevogn med godkendt sele
- Dyne, kugledyne, sovepose
- myggenet/regnslag
- Evt. futter
Vi må IKKE bruge huer med bindebånd og generelt bindebånd i børnenes tøj ligesom I ikke må aflevere børn med spænder i håret da børn kan blive kvalt i dem.
Sig til hvis der er noget I undrer jer over.
Smil fra os i Mælkevejen.